Account aanmaken
Bekijk videoAccount wijzigen
Bekijk videoAdvertentie aanmaken
Bekijk videoAdvertentie verwijderen
Bekijk videoHet eerste verschil zit hem in de samenstelling van het rubber. Boven de 7˚C is uw standaard band, zomerband, de juiste en veilige keus. Onder de 7˚C is een winterband veiliger doordat deze dan nog zacht blijft. Hierdoor behoud u een goede grip en daarmee heft u een kortere remweg t.o.v. uw zomerband. Hiervan zal het rubber door de lage temperatuur namelijk verharden.
Het tweede verschil zit hem in het profiel, een winterband heeft een wat hoger en rechter profiel dat in de sneeuw grip houdt. Dit profiel kan in sommige gevallen iets meer rij geluid opleveren. Van de moderne winterbanden is dit verschil nihil te noemen. Een volwaardige winterband is onder de genoemde 7˚C echt veiliger. Ondanks dat u winterbanden aanschaft dient u natuurlijk wel rekening te blijven houden met de winterse weersomstandigheden zoals sneeuw en ijzel.
Een juiste bandenspanning is van belang voor de rijeigenschappen van uw auto. Tevens heeft een te lage bandenspanning invloed op uw brandstof gebruik.
In de meeste auto’s is er, aan de bestuurderskant, in de deursponning een stikker geplakt door de autofabrikant waar de aanbevolen bandenspanning per situatie in staat vermeld.
Dit word gebaseerd op temperatuurverschil waardoor het gas in uw band krimpt of uitzet. Stikstof zet als gas minder uit. Aangezien de buitenlucht voor 70% uit stikstof bestaat zult u als gewone autobestuurder geen verschil merken tussen een stikstof of de conventionele werklucht vulling van uw band. Zolang u niet deelneemt aan een Formul-1 wedstrijd uiteraard.
Op elke autoband staat een indicatie bestaande uit cijfers en letters op de zijkant van de band. De bandenmaat bestaat uit een aantal tekens te beginnen met de breedte van de band. Het volgende getal geeft de hoogte van de autoband aan. Het laatste getal geeft de inch maat van uw velg aan.
Als voorbeeld nemen wij een standaard maat 205/55/16 91H
205
|
Is de breedte van de band in mm.
|
55
|
Is de hoogte/breedte verhouding van de band in procenten, in dit geval is dat 55%. De hoogte, ook wel wanghoogte genoemd, is hierbij de maat gemeten vanaf de velgrand tot aan het loopvlak.
|
R
|
Is de afkorting voor radiaalband. Bij oldtimers kunt u ook wel eens diagonaalbanden (aanduiding D) tegenkomen.
|
16
|
Is de buitendiameter van de velg, uitgedrukt in inches. 1 inch is 2,54 cm.
|
91
|
Is de load index. Dit geeft het draagvermogen, ook wel Load index genoemd, van een band weer in kilogram.
|
H
|
Is de snelheid-index. Dit geeft de maximale rijsnelheid aan van de band.
|
De productiedatum van de band is te vinden achter de DOT-code. Als voorbeeld: code 2018 betekent dat de band in week twintig van het jaar 2018 is geproduceerd. Dit is uiteraard een indicatie voor de nog te verwachten resterende levensduur van de band doelend op verouderen/uitdrogen van het rubber door temperatuur en UV-licht. Scheurtjes in het het zijvlak/wang van de band is ook afkeur voor de APK.
xl of reinforced
|
Dit geeft aan dat het een versterkte band, met een hogere belastingindex, betreft.
|
M+S of M&S
|
Dit staat voor ‘modder en sneeuw’.
|
Onderstaand de letter indicatie autoband max snelheidindex
J
|
tot 100 KM/H
|
S
|
tot 180 KM/H
|
K
|
tot 110 KM/H
|
T
|
tot 190 KM/H
|
L
|
tot 120 KM/H
|
H
|
tot 210 KM/H
|
M
|
tot 130 KM/H
|
V
|
tot 240 KM/H
|
N
|
tot 140 KM/H
|
W
|
tot 270 KM/H
|
P
|
tot 150 KM/H
|
Y
|
tot 300 KM/H
|
Q
|
tot 160 KM/H
|
VR
|
meer dan 210 KM/H
|
R
|
tot 170 KM/H
|
ZR
|
meer dan 240 KM/H
|